S.C. SARAL EXPERT CONSULT S.R.L. în parteneriat cu AGENȚIA NAȚIONALĂ A FUNCȚIONARILOR PUBLICI vine în întâmpinarea nevoilor de formare a personalului din administraţia publică, şi vă invită să participați la următorul program de perfecționare profesională:


DENUMIREA PROGRAMULUI DE PERFECȚIONARE: Contabilitate și gestiune financiară în instituțiile publice

 

TEMATICA:


1. Cadrul legal și instituțional care reglementează managementul financiar și contabilitatea instituțiilor publice            - Managementul financiar public. Sectorul public - rol, funcții, organizare;             

- Locul instituțiilor publice în  economia națională;

            - Organizarea contabilității în instituțiile publice;

            - Sfera de cuprindere a contabilității.

2. Finanțarea instituțiilor publice. Atragerea de fonduri

- Impozite, taxe, contribuții sociale obligatorii – surse de venit pentru bugetul instituției;

- Fondurile structurale și de coeziune - instrumentele financiare ale politicii regionale a Uniunii Europene;

- Înscrierea în bugetele instituțiilor publice a proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile    (creditele de angajament și creditele bugetare).

3. Procesul bugetar în instituțiile publice

            - Bugetul propriu al instituției. Principii bugetare;

            - Gruparea, rolul și responsabilitățile ordonatorilor de credite;

            - Fundamentarea bugetului propriu;

            - Virări de credite bugetare – excepții referitoare la proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile;

            - Posibilități de rectificare a bugetului – excepții referitoare la proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile.

4. Execuția bugetară. Angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata – faze ale procesului de execuție a cheltuielilor bugetare – OMFP nr. 1792/2002

            - Delegarea de competențe în procesul execuției bugetare;

            - Încheierea exercițiului bugetar;

            - Particularități pentru proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile.

5. Controlul financiar preventiv propriu – componentă a sistemului de control intern/managerial reglementat de OG nr.119/1999 și OMFP nr. 946/2005

- Conținut și organizare;

            - Particularități pentru proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile.

6. Contabilitatea financiară – întocmirea situațiilor financiare trimestriale și a raportărilor lunare în anul 2013

- Lucrările contabile - principala sursă de informație folosită în acțiunile managementului financiar;

- Balanța și bilanțul contabil - punct de plecare în analiza și diagnoza gestiunii financiare a instituțiilor publice;

            - Situațiile financiare – componență și termene de raportare.

7. Contabilitatea de gestiune - sursa de informații în managementul financiar al instituțiilor publice

- Cadrul legal - OMFP nr.1826/2003;

            - Prevederi generale privind contabilitatea de gestiune;

            - Structura și gruparea cheltuielilor în contablitatea instituțiilor publice.

8. Mecanismul financiar specific proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile

- Condițiile pentru a beneficia de fondurile structurale;

            - Eligibilitatea cheltuielilor;

- Fluxul financiar în cazul fondurilor structurale;

            - Acordarea prefinanțării și rambursarea cheltuielilor;

            - Recuperarea sumelor cheltuite necorespunzător.

9. Contabilitatea fondurilor externe nerambursabile postaderare

- Reglementări generale privind fondurile externe nerambursabile postaderare;

- Înregistrarea în contabilitate conform OMFP 2169/2009, OMFP 59/2011 și OMFP 1865/2011;

- Proiecte implementate în parteneriat – înregistrarea în contabilitate conform OMFP 59/2011 și OMFP 1865/2011;

- Raportarea fondurilor externe nerambursabile în situațiile financiare.

10. Exerciții practice și studii de caz

GRUPUL ȚINTĂ:  funcționari publici și personal contractual din autoritățile și instituțiile publice, care vor să își dezvolte cariera profesională.

OBIECTIVE:

·         Cunoaşterea importanţei şi rolului managementului financiar şi bugetar;

·         Însușirea componentelor şi instrumentelor ce pot fi utilizate pentru asigurarea şi gestionarea eficientă a tuturor categoriilor de resurse de finanţare necesare cerinţelor de dezvoltare instituţională, locală, regională, naţională a administraţiei publice din România;

·         Cunoașterea elementelor specifice ale mecanismului financiar al proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile;

·         Înțelegerea modalității de realizare a contabilității fondurilor externe nerambursabile postaderare;

·         Dobândirea de cunoştinţe şi abilităţi manageriale şi profesionale specifice pentru implementarea eficientă a suportului legal care reglementează asigurarea, administrarea, gestionarea şi utilizarea tuturor categoriilor de surse şi resurse financiare şi bugetare publice.

METODE DE FORMARE: cursul include elemente teoretice şi practice îmbinate profesionist, folosind cele mai moderne abordări pentru educaţia profesională a adulţilor:

-       prezentări, dezbateri, discuţii active;

-       studii de caz, joc de rol;

-       încurajarea participării active a tuturor participanţilor;

-       utilizarea unor exemple practice, concrete.

AVANTAJELE PARTICIPĂRII:

-       aplicabilitatea cunoştinţelor şi a abilităţilor dobândite în activitatea pe care o desfăşoară;

-       în urma absolvirii acestui program, participanţii vor primi un Certificat emis de Agenția Națională a Funcționarilor Publici, având un rol important în completarea dosarului profesional.