S.C. SARAL EXPERT CONSULT S.R.L. în parteneriat cu AGENȚIA NAȚIONALĂ A FUNCȚIONARILOR PUBLICI vine în întâmpinarea nevoilor de formare a personalului din administraţia publică, şi vă invită să participați la următorul program de perfecționare profesională:


DENUMIREA PROGRAMULUI DE PERFECȚIONARE

 Controlul intern și managementul riscurilor în entitățile publice

TEMATICA:

Controlul intern și controlul intern/managerial la entitățile publice. Cadru, necesitate, rol, relevanță. Relația cu controlul financiar-preventiv.

  • Elaborarea, implementarea și dezvoltarea SCIM. Măsuri pentru elaborare și actualizare. Modele și exemple.
  • Structura internă responsabilă cu monitorizarea, coordonarea și îndrumarea metodologică a implementării. Exemple privind componența și modul de organizare. Elaborarea de proceduri.
  • Obligații de informare și relația cu entitățile publice ierarhic superioare și cu M.F.P.
  • Intocmirea situațiilor trimestriale și anuale. Rapartul anual al conducătorului entității.
  • Evaluarea, autoevaluarea și auditarea SCIM. Chestionarul de autoevaluare.
  • Obiectivele  entității. Elementele cheie ale SCIM. Descrierea standardelor, cerințe generale.
  • Responsabilitatea conducerii în implementarea procesului de management al riscului.
  • Relaţia dintre managementul riscului şi controlul intern/managerial – analiza standardelor specifice.
  • Conceptele de bază ale managementului riscului. Dezbateri privind cadrul normativ aplicabil şi modul lor de interpretare/înţelegere. Prezentarea generală a COSO I, COSO ERM (Enterprise Risk Management) şi SR ISO 31000/2010.
  • Tehnica de formulare a riscului. Exemple şi erori posibile în formularea riscului: risc inerent, risc rezidual, apetit la risc, impact şi probabilitate. Etapele procesului de management al riscului.
  • Organizarea procesului de management al riscului. Responsabilităţi ale personalului entităţii în cadrul managementului riscului.
  • Identificarea riscului. Metodologia de identificare a riscurilor. Tehnici de identificare a riscurilor. Gruparea riscurilor pe categorii. Exemple de categorii de riscuri.
  • Conceptul de apetit la risc. Importanţa apetitului la risc. Stabilirea apetitului la risc. Analiza riscului. Importanţa stabilirii cauzelor şi surselor de risc. Evaluarea riscului.
  • Stabilirea scării de evaluare a probabilităţii şi impactului. Erori posibile.
  • Raţionamentul folosit la evaluarea probabilităţii şi impactului. Modalităţi de reducere a subiectivităţii. Consecinţele materializării riscului.
  • Prioritizarea şi reprezentarea riscurilor. Metoda grafică, harta riscurilor şi metoda tabelară. Răspunsul la risc (Gestionarea riscului). Tipuri si tehnici de răspuns la risc. Monitorizarea procesului de management al riscului. Aspecte urmărite în evaluarea şi auditarea procesului de management al riscului. Principalele deficienţe şi erori posibile în implementarea standardului 11. Modelul clasic (3×3 sau 5×5); Prezentarea practică a modelului bazat pe risc rezidual.
  • Funcţionalitatea ca proces a sistemului de management al riscului.
  • Exemple de erori în formularea, evaluarea şi gestionarea riscurilor, precum şi modul de corectare;documente şi raportări specifice.
  • Elaborarea registrului riscului.
  • Exemple şi studii de caz.

GRUPUL ȚINTĂ: funcționari publici și personal contractual din autoritățile și instituțiile publice, care vor să își dezvolte cariera profesională.

OBIECTIVE:

Cunoaşterea importanţei şi rolului controlului intern și managerial, a condiţiilor de implementare în practică a „Sistemului de Control Intern Managerial” – SCIM, cunoașterea principalele elemente ce trebuie avute in vedere pentru implementarea adecvata a standardului 11 – Managementul riscului, precum si pentru stabilirea unui proces eficace de management al riscului in cadrul unei entitati publice.

  •  Însuşirea elementelor esenţiale necesare dezvoltării și monitorizării unui SCIM – roluri şi responsabilităţi, adresate tuturor nivelelor de management dintr-o institutie publică, în vederea creşterii calităţii managementului prin furnizarea unui cadru legal, standardizat şi unitar de lucru.

METODE DE FORMARE: cursul include elemente teoretice şi practice îmbinate profesionist, folosind cele mai moderne abordări pentru educaţia profesională a adulţilor:

-       prezentări, dezbateri, discuţii active;

-       studii de caz, joc de rol;

-       încurajarea participării active a tuturor participanţilor;

-       utilizarea unor exemple practice, concrete.

AVANTAJELE PARTICIPĂRII:

-       aplicabilitatea cunoştinţelor şi a abilităţilor dobândite în activitatea pe care o desfăşoară;

-       în urma absolvirii acestui program, participanţii vor primi un Certificat emis de Agenția Națională a Funcționarilor Publici, având un rol important în completarea dosarului professional.